Dalnet Fiberförening
"Tillsammans har vi skapat möjlighet till kommunikationstjänster i världsklass."

FAQ, Frågor och svar.

Här finner Du svar på lite vanliga frågor som vi fått in. Ägna gärna lite tid att läsa här och kanske just din fråga blir besvarad.


1. "Jag har köpt tjänst som inte funkar som den ska. Vad gör jag?"

Svar: Du ska alltid vända dig till  den tjänsteleverantör du har tjänst ifrån. Har du köpt tjänst via zmarket  så vet du själv vad du köpt och vilken tjänsteleverantör du ska höra av dig till. Har du gruppanslutningen ska du ringa Telias kundtjänst på 90200, är du utomlands är det +46771990200. Ett klassiskt tips är att alltid starta om all elektronik innan kontakt med tjänsteleverantör sker, detta kan i många fall hjälpa.

Har vår kommunikationsoperatör Zitius en större driftstörning hitta ni det här: Driftinfo Zitius

Flödet vid all felanmälan på tjänst skall ske enligt detta flöde:
- Abonnent/medlem felanmäler till tjänsteleverantör om inte denna kan lösa problemet skall tjänsteleverantör kontakta kommunikationsoperatör.
- Om kommunikationsoperatör inte lyckas lösa felet skall kommunikationsoperatör kontakta nätägaren(Dalnet). 
- Således är nätägaren(Dalnet) och dess passiva fibernät sist i felsökningen.



2. "Jag har inte fiber i mitt hus. Vad kostar det att ansluta sig i efterhand?"

Svar: Dalnet har en beslutad prislista enligt nedan:

 Prislista för tillkommande medlemmar/nyanslutning

Grundpris för nya medlemmar: 35 000 sek + årlig uppräkning från och med 1:e januari 2018.
Uträkningen bygger på ursprungspriset 21 900 sek + 40% + Fördyrande omkostnader.
Då kommer den tillkommande medlemmen att bli en fullvärdig medlem och inkopplad på samma sätt som ”ursprungs”medlemmen.

 

Förutsättning för att detta pris ska gälla:
–  Ledig fiberkapacitet i närmsta skåp finns.
–  Föreningen gräver från skåp till tomtgräns/gräsmattegräns.
–  Upp till 200 meter grävning ingår i detta.
–  Grävning över 200 meter sker till självkostnadspris.
–  Medlemmen ska tillsammans med föreningen hjälpas åt att skriva markupplåtelseavtal.
–  Föreningens utsedda entreprenörer ska göra alla moment av inkopplingen. Det är styrelsens uppgift att se till att avtal med entreprenörerna finns.
–  Dalnet reserverar sig för extrema prisökningar inom fiber/datacom branschen. Då kommer denna prislista inte att gälla.

 

Om du vill anmäla intresse för att bli uppkopplad är du välkommen att göra detta under kontakta oss. Skriv med korrekt fastighetsbeteckning och postadress så underlättar det för oss att se förutsättning för just din uppkoppling.  Dalnet samlar ihop/köar dessa intresseanmälningar så det blir minst tre samtidiga installationer. Detta för att minimera utgifter på så kallade ställavgifter.

 


3. "Jag ska gräva, vad gör jag då?"

Svar: Du ska alltid vid arbete i mark anmäla detta till www.ledningskollen.se/.  Chansa inte på detta då det kan bli besvärliga och kostsamma driftavbrott för föreningens medlemmar.



4. "Vad kostar det per år att att vara med?"

Svar: Det kostar 200 sek per år i medlemsavgift och 600 sek per år i nätavgift. Kostnad för tjänst är beroende på vad man beställer.



5. "Är Dalnet ett öppet nät?"

Svar: Ja det är ett öppet nät, detta genom att vår kommunikationsoperatör erbjuder alla att köpa tjänst via https://dalsland.zmarket.se/privat/



6. "Finns det så kallad gruppanslutning?"

Svar: Ja, vi har en avtalad triple play med Telia som gäller i 60 månader from. 20170401. Den kostar 389 sek per månad. Se under Blanketter och dokument för att se fler villkor.



7. "Hur ser affärsmodellen/flödet ut mellan alla aktörer i Dalnets nät?"

Svar: Modellen är att Dalnet äger hela det passiva fibernätet och dess komponenter, Dalnet är en så kallan nätägare. Zitius är kommunikationsoperatör i Dalnets nät, de äger allt som blinkar såsom switchar och mediaomvandlare. Zitius affärsidé är att ge alla i vårt fibernät möjlighet att köpa tjänst från vilken tjänsteleverantör som helst. Tjänsteleverantör är den som säljer tjänst i vårt nät.



8. "Varför fiber?"

Svar: Det är en stabil uppkoppling som tekniskt sett trådlös teknik har svårt att mäta sig med.



9. "Jag är medlem och ska sälja huset. Vad göra?"

Svar: Du som är befintlig medlem har åtagit dig att överföra ditt medlemskap till ny fastighetsägare vid en fastighetsaffär. Lämplig blankett/blanketter finner du under Blanketter och dokument



10. "Om det uppstår skador på vårt nät. Vem får betala?"

Svar: Principiellt är det den som gjort skadan som får stå för kostnaden att laga skadan.



11. "Jag behöver flytta fiberuttaget  exempelvis för ombyggnation/tapetsering, vad gör jag då?"

Svar: Du ska kontakta oss så skickar vi ut vår avtalade entreprenör för att utföra jobbet. Detta eftersom det är Dalnets samägda nät ända fram till uttaget hemma hos dig. Ge dig inte själv på att göra detta arbete då det är lätt att fibern blir skadad. Du kommer att få betala för den faktiska kostnaden av utfört arbetet till föreningen.



12. "Jag tycker inte mitt internet är så bra som jag förväntar mig, vad fasen?"

Svar: Detta är ett vanligt påstående och väldigt väldigt ofta är det problem med den egna IT-utrustningen i hemmet. Exempelvis är ett test mot www.bredbandskollen.se ofta totalt missvisande om testet görs på något annat sätt än via en kabelansluten dator som inte har ålderskrämpor. Tänk på att ett test via Wi-Fi kan vara väldigt missvisande på grund av att denna teknik har nackdelar som inte en kabelanslutning har.